O czym był 1 dzień szkolenia

Trochę teorii i dużo ćwiczeń 🙂 Tak można podsumować pierwszy dzień szkolenia dotyczącego przyjmowania osób niepełnosprawnych intelektualnie w muzeum i nie tylko.
Nasza prelegentka uświadomiła nam na czym polegają różne typy niepełnosprawności intelektualnej – taka klasyfikacja była potrzebna do dalszego rozumienia tematu. To ważne, aby np. wiedzieć, że niepełnosprawni intelektualnie często mają inne poczucie czasu, historii i pewne utrwalone metody edukacyjne po prostu w tym wypadku się nie sprawdzają.

Ciekawym punktem było zasygnalizowanie nowego paradygmatu myślenia i odchodzenia od „szkolnych” schematów myślowych. Teoria Kena Robinsona o myśleniu dywergencyjnym wprowadza w świat skojarzeń, innego myślenia – myślenia ponad schematami, kreatywnego, nieoczekiwanego. Myślenie dywergencyjne – pokazuje istotę i możliwości kreatywnego myślenia, które jest w każdym człowieku.
A tutaj film, który obrazuje wspomnianą teorię (m.in. jak zły jest obecny model edukacji i jak schematyczne myślenie zabija kreatywność…itd.). Już sama prezentacja wskazuje niekonwencjonalne podejście do tematu. To trzeba zobaczyć 🙂

Mireille poddała nam także kilka dobrych pomysłów do wykorzystania w pracy nie tylko z niepełnosprawnymi, ale także z dziećmi. Edukator bowiem może być także mediatorem, który nie tylko przekazuje wiedzę, ale przede wszystkim stara się ułatwić zrozumienie i wskazać drogę do samodzielnego zrozumienia danego tematu. To ważne w przypadku osób z różnym stopniem upośledzenia, które zupełnie inaczej odbierają świat zewnętrzny, aby mogły na swój sposób przetworzyć świat, który ich otacza.
Podczas ćwiczeń praktycznych poznaliśmy metodę asocjacji, prowokacji, impresji i ekspresji. Praktycznie uczyliśmy się w jaki sposób wykorzystywać te metody.

Materiały, konspekt i program edukacyjny, na których ćwiczyliśmy po szkoleniu udostępnimy na blogu i na www.
Na koniec pierwszego dnia pracowaliśmy w grupach. Otrzymaliśmy zadanie przygotowania się do opracowania fragmentu ekspozycji – tak aby następnego dnia samodzielnie oprowadzić osoby niepełnosprawne intelektualnie, które przyjadą do muzeum. Nie będzie to jednak zwykłe oprowadzanie – wykorzystać mamy nabytą wiedzę, czyli metody dywergencyjnego myślenia, asocjację, prowokację i ekspresję. Będzie się działo 🙂

m1

m2

m3

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s