Program II szkolenia

Poniżej program szkolenia na temat obsługi osób niepełnosprawnych intelektualnie, które poprowadzi Mireille Defreyne.

25 lutego 2014
Część I 10.00-11.30: Jak rozumieć niepełnosprawność intelektualną? Rodzaje niepełnosprawności, systematyka pojęć i klasyfikacja. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną. Pojęcie „dostępu” i jego stosowanie w przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną.
/W jaki sposób myślimy o ludziach z niepełnosprawnością intelektualną? Dzieci i młodzież z lekkim i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności: rozwój poznawczy, rozwój języka, rozwój motoryczny, rozwój społeczny i emocjonalny. Pedagogiczne i edukacyjne konsekwencje niepełnosprawności/
11.30-11.45: przerwa kawowa
11.45-12.45: Zasygnalizowanie nowych sposobów myślenia o edukacji kulturalnej osób niepełnosprawnych intelektualnie /Ken Robinson (pojęcie myślenia dywergencyjnego); Koestler (asocjacja – prowokacja – bisocjacja)/;
12.45-13.00: przerwa kawowa
Część II 13.00-14.30 W kierunku nowej metodologii edukacyjnej: odczucie – uporządkowanie – wyrażenie/ekspresja. Ćwiczenia i przykłady interaktywne.
14.30.15.30: przerwa na lunch
15.30-16.30: Dwa przykłady dobrych praktyk z Belgii (Zamek Gaasbeek, Muzeum Het Huis van Alijn, Gent). Odkrywanie własnego muzeum (zastosowanie nowych metod myślenia dywergencyjnego we własnym muzeum: Diagram Wartości, Ślad Poczwórny, Profil na Portalu Facebook)
16.30-18.00: Ćwiczenie praktyczne oparte na teorii odczucia – przetworzenia – wyrażenia (m.in. edukatorzy wcielają się w osoby niepełnosprawne intelektualnie). Praca w grupach.
26 lutego 2014
10.00-11.30: Część I warsztatów praktycznych z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie opartych na dwóch pierwszych stopniach programu odczuciu i przetworzeniu/procesie.
11.30-11.45: przerwa kawowa
11.45.-13.15: Część II warsztatów praktycznych z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie opartych na trzecim stopniu programu: wyrażeniu/ekspresji.
13.15-14.15: Przerwa na lunch
14.15-15.30: Tomasz Wasielewski: Pełnoprawny gość niepełnosprawny. Bariery mentalne
i architektoniczne w obsłudze gościa niepełnosprawnego z punktu widzenia zarządzających muzeami i odwiedzających muzea. Wykład oraz praktyczna prezentacja.

Mireille Defreyne
Koordynator Centrum Fachowej Wiedzy w zakresie Edukacji Dotyczącej Dziedzictwa Kulturowego, Kampus KATHO, Tielt; wykładowca na Katolickim Uniwersytecie w Leuven. Autorka innowacyjnego programu edukacyjnego „Moje muzeum – Twoim muzeum. Zwiedzanie muzeów z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie”, opracowanego dla Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli. Autorka licznych publikacji z zakresu dziedzictwa kulturowego i pedagogiki.

Tomasz Wasielewski
Przedsiębiorca i społecznik, sekretarz Związku Rodowego Dzieduszyckich Herbu Sas, od 2000 roku porusza się na wózku. Oprócz pełnej aktywności zawodowej oraz zaangażowania w projekty na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, jest aktywnym propagatorem obecności osób niepełnosprawnych w życiu zawodowym, społecznym i kulturalnym.

Całość do pobrania: Program szkolenia II

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s