Nowe programy edukacyjne

Jedną z ważniejszych idei programu Muzea bez barier było stworzenie Innowacyjnych Programów Edukacyjnych dla osób niewidomych, niesłyszących, niepełnosprawnych intelektualnie. Eksperci z Belgii, Wielkiej Brytanii oraz Polski opracowali programy, które pokazują jak zwiększyć czynny udział osób niepełnosprawnych w działaniach muzeum. W programach wnikliwie opisane zostały poszczególne grupy odbiorców muzealnych, ich potrzeby, problemy i oczekiwania.
Innowacyjność programów polega przede wszystkim na aktywnym włączeniu się tej grupy zwiedzających w cykle edukacyjne, tworzenie warsztatów a nawet wystaw. Eksperci w swoich propozycjach wychodzą poza tradycyjne schematy myślenia o muzeum jako placówce w pewien sposób narzucającej jak zwiedzać, uczestniczyć, być w muzeum itd. Wprowadzony nowy termin „muzeum partycypacyjne” odzwierciedla misję muzeum pojmowaną nieco inaczej. To muzeum, które wychodzi do zwiedzającego czyniąc go współtwórcą scenariusza swojego zadania. Trudne? A jednak możliwe, w wielu amerykańskich muzeach powoli wprowadzany jest ten model i na razie się sprawdza.
Innowacyjne Programy Edukacyjne wprowadzane w ramach projektu Muzea bez barier to pewien krok do przodu w polskim muzealnictwie.
Jak dokładnie wyglądają programy i jakie będą efekty ich wdrażania – oczywiście opiszemy w odpowiednim czasie! 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s